„Én is ilyen iskolába szerettem volna járni…”

Publikálva: 2022, október 10 - 12:14
Szeptember 27-én, a Turizmus Világnapján az ENSZ Turisztikai Világszervezetének (UNWTO) kezdeményezésére a turisták és a turisztikai szolgáltatók, valamint a turisztikai szektorban dolgozók együtt ünnepelik a turizmust, és felhívják a figyelmet a szektor társadalmi, kulturális és gazdasági értékére.

Mi is hasonló célból szerveztük meg a hagyományos idegenforgalmi szakmai napot, amelyet ugyan a pandémia időszakában nem szervezhettünk meg, de idén már lehetővé vált.

Az idegenforgalmi szakmai napot a Szent István téri Közös Igazgatású Iskolában négy színvonalas előadás tett érdekessé és izgalmassá. Az első előadó Lencsés Zoltán volt, aki utazó lévén ez alkalomból Nepálról mesélt nekünk. Megtudtuk, hogy Nepált főleg túrázók látogatják, akik két trekből (hosszú utazás, vándorlás, nagy út) választhatnak, ha túrázni indulnak. Az egyik az Everest alaptábor túra, a másik pedig az Annapurna-kör gyalogtúra, ami vadregényes. Lencsés Zoltán elmesélte, hogy nagyon fontos, szinte kihagyhatatlan a magasabban fekvő túraútvonalaknál az akklimatizáció. A nagy tengerszint feletti magasság jelentős hatást gyakorol az emberi szervezetre. Elkezd csökkenni a vér oxigénnel való telítettsége, s ezért ehhez lassan hozzá kell szoktatni a szervezetet, amíg eljut a túrázó az 5416 méter magas Thorung La hágóhoz.

Az 5416 méteres hágóról még magasabbra emelkedtünk, ugyanis egy képzeletbeli repülésen vettünk részt. Légiutas-kísérőnk és előadónk Szabó Zsuzsanna volt, aki betekintést nyújtott a privát légitársaságok világába. Zsuzsanna előadása elején a magángépek típusait mutatta be és a magán és hagyományos társaságokon belüli különbségekről is ejtett pár szót. Majd elmondta, hogy kiből válhat légiutas-kísérő magán repülőgépeken, milyen fontos a nyelvtudás és a tapasztalat. Ezután kiemelt néhány olyan tulajdonságot is, amelyek kulcsfontosságúak bizonyos váratlan helyzetek és szembejövő kihívások esetében, mint például az önállóság, jó megjelenés, határozottság, kreativitás. Szó volt olyan dolgokról is, amit a tankönyvekben nem olvashatunk, amire nem lehet előre felkészülni, ilyen a vészhelyzet, a kellemetlen utas vagy kolléga. Ámde erős akarattal, kitartással és rátermettséggel le lehet küzdeni ezeket a szituációkat. Előadása végén beszélt nekünk a szakma pozitív oldaláról is, amik a csodálatos szállodák, országok, mesés városok, világkörüli utak, szabadság, kapcsolatok, gasztronómia, exkluzív környezet, s nem utolsó sorban a pozitív visszajelzés.

A harmadik előadónkkal az El Camino-t jártuk meg. Nagy Zsuzsanna, egykori kolléganőnk megtette a Szent Jakab zarándokutat, s nagy átéléssel beszélt róla nekünk a szakmai napon. A Szent Jakab-út (spanyol neve Camino de Santiago), illetve El Camino-nak is nevezik az ősrégi zarándokutat, ami a kelta időkben a Tejút szimbóluma volt. Az előadás a 890 kilométer hosszú, a Pireneusokon való átkelés után, négy nagyobb spanyol várost érintő útról szólt, ami Santiago de Compostelába vezet, s ahonnan Zsuzsannáék még továbbmentek az óceánhoz, Muxáig.

Sok értékes és hasznos információt hallottunk a zarándokútról, például, hogy mi mindent ajánlatos vinni az útra, illetve mi az, ami kis idő múlva elajándékozható a többi zarándoknak. Hány kilogrammos csomagot vigyünk magunkkal utunk során, miből mennyi legyen és fontos meghallgatni más zarándokok tanácsát is. Érdemes megtervezni a napi utat is, hány kilométert tegyünk meg aznap és esőben is útnak kell indulni. A testi, lelki felkészülés is fontos, mivel a szervezet nagyobb megterhelésnek van kitéve, mint egy átlagos napon. Illetve, ha valaki egyedül is indulna útnak, akkor ő az út végére biztosan új barátokra talál. Arról is szó volt, hogy a zarándokút jelvénye és iránymutatója a fésűkagyló, mely az út mentén mindenütt felfestve megtalálható. Az előadás végén Zsuzsanna megmutatta nekünk az út teljes megtételét igazoló oklevelét. „Buen Camino” kívánta nekünk, ha jövőben mi is útnak indulnánk.

A szakmai napot Molnár Kornél, a KORNY travel utazási iroda alapítója és tulajdonosa zárta, aki az utazási irodák alapításáról és működtetéséről beszélt. Megtudtuk, hogy a megfelelő törvények ismerete, alaptőke és kemény munka szükséges az induláshoz. Volt szó arról, mi a különbség az utazásszervezés és utazásközvetítés között, illetve az alapítás előtt azon is el kell gondolkodni, hogy a cégforma mi legyen – magánvállalkozó vagy kft? Miután ezt eldöntötte valaki, utána a megfelelő hivatali engedélyeket kell beszerezni, majd az utazási iroda helyiséget berendezni és a marketingről sem szabad megfeledkezni. Az előadás során még megtudtuk, hogy milyen repülőjegy rezervációs rendszerek vannak és mit jelent az IATA rövidítés, s ezen belül mi a feladata.

Az idegenforgalmi szakmai napot a négy interaktív előadás tette felejthetetlenné. Bízunk benne, hogy a diákok ezen temérdek új információt kellőképpen fogják tudni applikálni tanulmányaik, majd munkájuk során. Az ilyen jellegű idegenforgalmi előadások, illetve a folytonos képzések elengedhetetlen részei az oktatásnak, mert az idegenforgalom az nem más, mint állandóan változó és fejlődő iparág, s mi lépést szeretnénk tartani vele.